Články z rubriky Věda a technika:



Projekt obřího letadla srazil Airbus na kolena

Největší osobní letadlo světa A380

Když letecká společnost Airbus oznámila v roce 2005 první vzlétnutí nového letadla, které překoná svou velikostí i současné největší osobní letadlo od firmy Boeing (známé pod přezdívkou Jumbo), akcie evropského výrobce letěly nahoru. Jenže pak se objevovaly nové a nové skutečnosti, které projekt zpochybňovaly a které dokázaly srazit na kolena nejen šéfa Airbusu (více na Novinkách), ale i samotnou firmu.

 

Velké letecké společnosti hned začaly letoun objednávat. Airbus ale není schopen smlouvy dodržet. Už objednaná letadla za miliardy eur totiž budou dodána pozdě, a to nejen o dny či týdny, ale o měsíce a roky. (více na Novinkách) Společnosti, které superjumba objednaly, začaly odříkávat. Například americká kurýrní společnost FedEx si původně objednala 10 letadel nákladní verze. Objednávku zrušila a letadla jí dodá americký Boeing. O zrušení smlouvy uvažuje i společnost Emirates. Důvod odkladu dodávek je pouze jeden. Firmě se nedaří letadlo dát dohromady po technické stránce.

 

Airbus A380 pojme až 555 cestujících, charterová verze dokonce až 800. Firma nemá ani tak potíž s fyzikou a tím, jak zvednout kolos do výšky, ale spíš s impelementací všech nutných součástí techniky. Především se konstruktéři potýkají s tím, jak protáhnout stovky kilometrů drátů trupem, který je nacpaný až po okraj sedadly a není zde žádné místo. Všechny součásti musí mít několikanásobné jištění, jejich kvalita musí splňovat nejpřísnější normy a životnost musí být několikanásobná, než je tomu dnes. Stroj totiž bude vzhledem k velikosti jen těžko rozebratelný.


Kvůli rozměrům A380 musí být speciálně upraveny přistávací plochy

Ale firma ví, že na tomto letadle závisí její život. Proto jsou všechny mozky a ruce detašovány na vývoj superletadla. V září poprvé vzlétl Airbus A380 na oblohu společně s cestujícími, kteří provozně letoun zatěžovali. (více na Novinkách) Pokud počítáte, že si koupíte letenku na testovací trasu, musíme vás zklamat. Všichni cestující se rekrutují z pracovníků Airbusu.

 

A380 měří 72,7 metru, rozpětí křídel má 79,8 m a výšku 24,1 metru. Jeho dolet je až patnáct tisíc kilometrů. Přijímat obří stroj může ve světě zatím jen 37 letišť, kde byly kvůli A380 upraveny hangáry i ranveje.

 

Už v době, kdy firma oznámila jeho sestrojení, se objevily spekulace, že letadlo je zbytečně velké a pro většinu leteckých společností nepotřebné, a jeho výroba tedy nebude mít úspěch. Oznámení o výrobě ale přišlo v době, kdy Airbus konečně předběhl svého hlavního konkurenta, americký Boeing, a největším letadlem na světě nasadil v roce 2005 svému triumfu korunu. Nyní však firmu s tímto letounem kromě technických problémů, poklesu akcií a rezignací šéfů čekají také miliardy eur pokut za nedodržení smluv o dodávkách.



Jan Čech, Novinky.cz
SPECIÁL: ROK 2006 
 
přejděte na hlavní stranu Novinky.cz přejděte na úvodní stránku