Články z rubriky Kultura:



Televize sázely na seriály

Herečka Jitka Čvančarová v seriálu Ordinace v růžové zahradě.

V letošním roce došlo oproti minulému roku k několika výrazným změnám. Téměř vymizely jedněmi milované a druhými nenáviděné estrády, jen Česká televize si stále drží sobotní večery, které donedávna vyplňovala hodinovými produkcemi typu Jsou hvězdy které nehasnou a Abeceda hvězd (oprášený to formát let předrevolučních) a podobně. Teprve v říjnu nasadila StarDance, což je pořad z rodu reality show.

 

Na Nově byste se klasické estrády již od jara nedohledali. Je to dáno tím, že na Nově došlo ke změně vedení, které začalo razit úplně jiný typ televizního vysílání. Jdou cestou nákupu v zahraničí osvědčených pořadů a licencí. Z domácí tvorby si drží pouze zpravodajství a publicistiku, pořady vyráběné zmíněnými licencemi a seriálové a filmové tutovky. Proto jsme se letos dočkali několika amerických seriálových hitů typu Ztraceni, Dr. House či v noci zakopaného Alias (i když ten Nova koupila již se seriálem 24, ale nějak se ho neodvažovala nasadit, Možná kdyby tomuto kříženci soap opery s akčním špionážním seriálem dala lepší čas, možná by se ujal.). Kromě toho se konečně dočkáváme atraktivních kinohitů třeba jen rok po premiéře, jako byli Pan a paní Smithovi nebo Kill Bill. Do tohoto souboje vstoupila také Prima, která uzavřela smlouvu s  Buena Vista International Television, jenž ji vynesla seriály Zoufalé manželky či Chirurgové a také atraktivní filmy, jako třeba Trilogii Pán Prstenů či Troju.

 

Druhá velká změna, která odpovídá i zahraničním trendům, je úpadek divákova zájmu o reality show. Na to doplatila hlavně Prima, která po loňském úspěchu VyVolených začala chrlit jednu reality show za druhou. Už od začátku roku vysílaná řada VV (nebo-li VyVolení), měla sledovanost jen kolem necelého milionu diváků a to jen v případě vyřazování, jinak je sledovalo maximálně 800 tisíc diváků. (více na Novinkách)

 

Pak přišel prázdninový Bar, který byl snad ještě větším průšvihem první díl sledovalo jen  718 tisíc a pak to šlo jen dolů. Ani pořady typu Chůva v akci nebo z poslední doby Jste to, co jíte či Moje milá tchýně nepřitahují tolik diváků. Největším propadákem je ovšem na podzim nasazený Trosečník, což je také licencovaná v zahraničí velice úspěšná reality. Tady se Prima zřejmě zalekla velikých nákladů, takže i když neváhala investovat do nákupu licence a natáčení na tropickém ostrově, nakonec poslala se soutěžícími nedostatečný štáb, který vůbec nemohl zaznamenat všechna dění na ostrově a zprostředkovat tak divákovi, o co mezi soutěžícími jde. Kromě toho materiálu nakonec bylo jen tolik, že se sestřih vysílal jen jednou týdně a diváci stejně nevěděli, proč zrovna toho nebo tuhle vyřazují. Ani soutěž samotná nebyla dobře vystavěna, takže tenhle průšvih sleduje ve finále je něco kolem 600 tisíc lidí.

 

Jediná show s prvky reality, která si oproti minulému vysílání získala diváky je novácká třetí řada Česko hledá SuperStar, který běží od září a již od semifinálových večerů si udržuje sledovanost nad dva miliony diváků. (více na Novinkách)

 

Zájem diváků zřejmě obnovil pozměněný způsob vyřazování v semifinále, který byl mnohem napínavější a zároveň umožnil lépe poznat jednotlivé soutěžící. Jinak má ale SuperStar všeho méně – místo čtyř porotců pěvecké adepty posuzují jen tři, místo dvou moderátorů show uvádí jen Leoš Mareš.

 

Česká televize přišla s obdobnou show z tanečního prostředí nazvanou StarDance. Její atraktivitu se pokusila zvýšit ještě tím, že místo soutěžících z ulice taneční čísla předvádějí celebrity. Je otázkou zda se to podařilo, protože klání obyčejných lidí, kteří skutečně chtějí tančit a proslavit se, mohlo být mnohem zajímavější, napínavější i dravější, něž zaplacené celebrity, pro které je to jen job. Každopádně první část téhle show přitáhla k obrazovkám bez mála dva miliony diváků, druhá více než 1,6 milionu. (více na Novinkách)



Favoritka Bára Zemanová překvapivě vypadla před finálem SuperStar.

Co však ovládá českého diváka jsou původní české seriály. Bohužel se zdá, že se českému divákovi může naservírovat snad cokoli, ovšem nejdříve si na to musí zvyknout. Teď mluvím o dlouhodobě nejsledovanějším seriálu současnosti a to je Ordinace v růžové zahradě, které běží již třetí řada a připravuje se čtvrtá. Její sledovanost již od jara neklesá pod dva miliony diváků, v současnosti je to něco přes 2,2 miliónu. Ovšem když tento pořad začínal, šlo o kvalitní vztahový seriál s nemocničními kulisami. Nyní se zdá, že tam hrají jen kulisy přihlouplí pacienti, protože vztahy se jaksi vyčerpaly a adeptů milostných problémů je pomálu. (více na Novinkách)

 

Druhým hitem Novy je pokračování televizního románu Pojišťovna štěstí, jejíž první řada se stala zatím nejsledovanějším seriálem od zavedení peoplemetrů. Pokračování (i když jde v podstatě o druhou řadu, ale režisér Adamec navázal tam, kde v jedničce skončil a i číslování jde od 13 výše) tolik diváků nemá, ale to mluvíme o více než 2,2 milionech, stejně jako v případě Ordinace v růžové zahradě. V tomto případě to vypadá, že půjde opět o sevřený příběh, který se třináctým (potažmo šestadvacátým) dílem uzavře. Ovšem další řada se již natáčí.  (více na Novinkách)

 

 

Dalším seriálovým počinem Novy byl seriál Místo v životě, který byl paradoxně pokračování seriálu České televize Místo v životě. K tomu mohlo dojít díky tomu, že autorská práva nedržela ČT, ale produkční společnost Space Film, která když se nedohodla s ČT na pokračování vzala látku a nabídla ji Nově. Díky tomuto přechodu jsme mohli dobře porovnat přístup ke stejné látce ve veřejnoprávní a komerční televizi. (více na Novinkách)

 

Realističnost, umírněnost a psychologizování prosazované dramaturgy ČT vzaly v niveč při důrazu na emoce a vypjaté situace a vztahy, které prosazovali dramaturgové Novy. Došlo i ke změně režiséra, když Karla Smyczeka vystřídal Jiří Chlumský. Tento seriál, který byl pro dramatický seriál naprosto netypicky točen ruční kamerou, sledovalo mezi 2 a 2,5 miliony diváků. Proslýchá se, že se uvažuje o další řadě.

 

Posledním seriálovým počinem Novy je nekonečný seriál Ulice, který se vysílá od podzimu loňského roku. Jeho sledovanost se letos vyšplhala až na téměř 1,5 milionu, což je na čas jeho vysílání, kdy jde proti hlavním zpravodajským relacím Primy a České televize, velice slušný výsledek.

 

Primě stále vládnou Rodinná pouta a jehož druhou řadu, která skončila v srpnu bezprostředně navázala řada třetí. Třetí řada má jinou produkci, čímž se zbavila původní zašlé upatlanosti. Také hlavní osa se nevztahuje na milostné peripetie ústřední dvojice, ale na rodinné pátrání po dědici. Děj druhé řady přešel plynule do třetí, takže nenastal odliv diváků, jak tomu bylo v případě přechodu mezi první a druhou řadou.

Od podzimu Prima vysílá seriál Letiště, dramatický seriál jak z názvu vyplývá o lidech pracujících v letadlech a na letišti. I když nejde o vyloženě nepovedený seriál, nehledě na kvalitní obsazení, jeho sledovanost je velice nízká jen kolem 900 tisíc ze začátku a nyní už jen 650 tisíc. Což je pravděpodobně způsobeno tím, že proti němu jde Pojišťovna štěstí.

 

Tradiční výrobce původní seriálové tvorby Česká televize, ale letos nějak zaspal. Na jaře uvedl z nových seriálů jen seriál uzavřených epizod Náves, který volně navazoval na Náměstíčko. Jeho autorem je opět Jan Míka. Jde o fresku ze současné české vesnice, která bude pokračovat sérií nazvanou Příkopy. Jeho sledovanost se pohybovala v průměru kolem 1,9 milionu. (více na Novinkách)

 

Na podzim začala ČT vysílat dlouho očekávaný seriál z hokejového prostředí Poslední sezóna. Bohužel se ukázalo, že jde o žánrově nevyhraněný paskvil, který  má sledovanost jen něco přes milion diváků přičemž první díl sledovalo kolem 1,5 milionu diváků. Hlavním problémem seriálu je jeho nevyhraněnost. Ač tvůrci slibovali hokejový seriál, tedy pro muže, báli se, aby nepřišli o divačky, tradičně nejsilnější seriálové publikum, a tak k hokeji namíchali vztahový a sociální koktejl. Nechybí nevěrné manželky, feťáci, sázkaři, krachy bank atd. Takže nakonec hokejový seriál není  vůbec o hokeji, což nebaví muže a ženy si jej nezapnuly, protože čekaly, že to o hokeji bude. Zajímavý je i ústupek, který ČT udělala, když seriál nasazovala. Zaspala s uvedením v září a z hrůzou zjistila, že večery pondělí až čtvrtek obsadila Nova svou osou Ordinace – Pojišťovna. Nakonec jim zbyl jediný pátek, kdy mohla seriál bez nebezpečí ztráty diváků nasadit.

 

Poslední premiérový seriál jsou Horákovi, což je licenční komedie, kterou pro ČT vyrábí produkční společnost Dramedy (pro Novu vyráběla například Redakci). Má jít o český Krok za Krokem o trampotách velké rodiny, bohužel jde jen o nevtipný paskvil, který zaujal jen kolem necelých sedm set tisíc diváků.

 

Letošní rok naznačil, že jak Česká televize tak Prima si budou muset hledat novou cestu. Nově jak se zdá se to letos docela podařilo, i když na jaře vypadalo rušení prakticky všech (i úspěšných ) pořadů hodně divoce. Česká televize si bude muset znovu vydobýt renomé v původní seriálové tvorbě a konečně by měla začít hledat novou, moderní tvář, protože její image a styl byly moderní před dvaceti lety. Prima bude zase muset hledat, čím nahradit přehršel reality show a pokusit se znovu vystoupit ze stínu Novy, jak se jí to povedlo s VyVolenými předloni. Navíc všem kanálům hrozí brzký nástup nových digitálních televizí, což může do budoucna televizními kartami pěkně zamíchat.



Novinky.cz
SPECIÁL: ROK 2006 
 
přejděte na hlavní stranu Novinky.cz přejděte na úvodní stránku