přejděte na úvodní stránku přejděte na hlavní stranu Novinky.cz přejděte na úvodní stránku

Články z rubriky Krimi:



Bodománie umírání na silnicích nezastavila

Body už mají tisíce řidičů

Kdo nesbírá body, není Čech, hop, hop, hop. I tak by se s nadsázkou dala shrnout záliba Čechů na shromažďování bodů všeho druhu. Obyvatelé české kotliny hromadí body za mobilní hovory, tankování či nákupy. Od července 2006 jsme se hrdě přihlásili k zahraniční tradici nedobrovolného sběru trestných bodů za prohřešky na silnicích. V této disciplíně se Čechům daří nadmíru. Přitom řada řidičů nemá o svých bodových „úspěších“ na silnici ani zdání.

 

Začátek bodového systému přinesl výrazné, leč krátkodobé snížení počtu nehod a tím i snížení obětí na silnicích. Řidiči se ale rychle zvykli, že body jim běžný život nijak nekomplikují, a dali své sběratelské vášni volný průběh. Výsledky jsou skutečně impozantní.

 

V listopadu 2007 dostalo body za přestupky už více jak půl miliónu řidičů. Vrcholu blaženosti dosáhlo za šestnáct měsíců sběratelské mánie téměř 4 000 řidičů, kteří dosáhli na vrchol ledovce. Díky dvanáctce nasbíraných trestných bodů přišli o řidičský průkaz a pro své cesty si museli sehnat náhradní šoféry.

 

Bodové šílenství se každým měsícem zvyšuje. Zatímco v červenci letošního roku nové body získalo „jen“ něco málo přes 23 000 řidičů, v říjnu byla překročena čtyřicetitisícová hranice bodových hříšníků. Na druhé straně si skoro 128 000 motoristů oddychlo, když jim po roce bez prohřešku ubyly z účtu až čtyři body. Je to znát, na silnicích opět řada šoférů řádí jako ďas, díky čemuž mají novináři každý den jistotu, že se vždy něco na silnicích stane.  

 

A řidiči dál nerušeně naplňují statistiky nehod. Ze všeho nejméně trápí muže a ženy za volantem dodržování rychlosti. Bezkonkurenčně vede padesátka v obci. Podle statistik je druhým nejčastějším prohřeškem rychlá jízda mimo obec. Ani zákaz vjezdu není pro řidiče neřešitelný a bezpečnostní pásy nepoužíváme skoro stejně často, jako telefonujeme bez hands free souprav.

 

Bodománie ale nedává spát politikům. V říjnu neuspěl ve Sněmovně návrh, aby rychlost mohli měřit  kromě policistů také soukromé firmy najaté obecními úřady. Překročení rychlosti přitom tvoří více než 40% podíl ze všech udělených bodů.

 


Tragických nehod na silnici neubývá

Smrtonosní řidiči zákonodárce netrápí. Zato hledání uliček, jak řidiče co nejméně trestat, se stalo zajímavým kultem. Proto padají návrhy na možnost odpisu až tří bodů ročně po absolvování denního školení bezpečné jízdy. Za výhodný balíček cca 4 000 korun českých si tak každý může své nebezpečné hříchy smazat.

 

„Přísnost“ bodového systému leží některým politikům opravdu v žaludku. Současný ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) už stanovil komisi expertů s cílem připravit velkou novelu zákona o provozu na silnicích. Řidičský průkaz by se tak mohl například odebírat až po dosažení osmnácti bodů, což jistě bezpečnosti na českých silnicích „prospěje“.

 

Velká novela je však v nedohlednu, proto poslanci ODS David Šeich a Eva Dundáčková přišli s variantou tzv. rychlé novely, jenž by mohla platit už v roce 2008. Zvýšení „bezpečnosti“ na silnicích tak může podpořit třeba bodové osvobození za nesvícení nebo telefonování za jízdy.

 

Poslanec Šeich je přitom odborník na silniční bezpečnost na slovo vzatý. V roce 2006 byl přistižen hlídkou strážníků, že řídil pod vlivem alkoholu. Postupoval přitom podle uznávaného hesla profesora Plzáka: „Zapírat, zapírat, zapírat“ a alkoholový prohřešek přiznal až s odstupem času pod tíhou faktů. Proč zmírnění bodového systému prosazuje i člověk, který se prohání za volantem s 2,4 promile alkoholu a pak tvrdí, že nepil, není známo.

 

Jisté je, že bodový systém hlavní účel neplní, nehod neubývá. Systém není pružný, řada lidí už má ve své kartě body, ale kvůli přehlcení úředníků se o tom třeba rok ani nedozví.

 

Petr Nový, Novinky.cz

K tématu čtěte:

Body už byly umazány téměř 130 000 řidičů

Poslanec ODS řídil opilý

Ministr plánuje změnu bodového systému v roce 2009

Senátoři podpořili mírnější tresty pro řidiče

 

SPECIÁL: ROK 2007 
 
přejděte na hlavní stranu Novinky.cz přejděte na úvodní stránku