|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
úvodvelká neštěstínehody v ČRslovenská katastrofazázračná přežitíčerná skříňka | |||
Velká neštěstí ![]() Trosky ruského letadla zříceného u ukrajinského Doněcku. Datum: 22. 8. 2006
Dopravní letadlo Tu-154 ruské společnosti Pulkovo mířilo z černomořského prázdninového rezortu do Petrohradu. Na palubě vezlo převážně petrohradské rodiny s dětmi, které se vracely z prázdnin. Když přelétalo nad Ukrajinou, dostalo se do oblasti silných turbulencí. Navíc na palubě patrně vypukl požár. Podle očitých svědků letadlo k zemi padalo jako „list papíru“ a okamžitě po dopadu explodovalo. Všichni cestující, z nichž bylo 40 dětí, včetně posádky, zahynuli.
Datum: 19. 2. 2003
Íránské vojenské letadlo typu Iljušin s 276 příslušníky elitních íránských gard na palubě letělo na domácí lince mezi městem Záhedán, které leží u hranic s Pákistánem, a Kermán. Stroj havaroval asi 80 kilometrů od cíle svého letu u města Šahdád. Nehodu způsobilo patrně špatné počasí. Jeden z íránských představitelů pod podmínkou anonymity sdělil, že vojáci se vraceli z chudé provincie Balúčestán a Sístán, kterou navštívili s "důležitým posláním".
Datum: 12. 11. 2001
Letadlo typu Airbus A-300 společnosti American Airlines, letící na lince číslo 587 do Dominikánské republiky s 260 lidmi na palubě, se krátce po startu zřítil v newyorské čtvrti Rockaway Beach. Celkem zahynulo 265 osob. Trosky dopadly asi osm kilometrů od letiště a způsobily požár několika domů. Neštěstí způsobila patrně mechanická závada a vzdušný vír. Na místě bylo nasazeno 44 oddílů newyorské hasičské služby. Ironií osudu byla postižená čtvrť domovem mnoha newyorských hasičů, kteří bojovali s následky katastrofy Světového obchodního střediska a v řadě případů tam našli smrt.
Datum: 12. 11. 1996
Z indického Nového Dillí odstartoval saúdský Boeing 747 do Zahránu a Džiddy v Saúdské Arábii. Na palubě bylo 32 členů posádky a 282 cestujících. Většinou Indů, kteří se vraceli z domova do Saúdské Arábie za výdělkem. Letadlo vystoupalo do výšky 4200 metrů. Tam se srazilo s obřím ruským dopravním letadlem Iljušin Il-76 kazašských aerolinek, které se právě chystalo v Novém Dillí přistát. Na palubě ruského letadla bylo 27 cestujících a desetičlenná posádka. Katastrofu nikdo nepřežil. Datum: 7. 1. 1996
Přetížené ruské nákladní letadlo Antonov-32 vzlétlo z letiště v Kinshase v africkém Zaire. Pilot vystoupal do stometrové výšky. Po několika kilometrech letu dopadl na rušné tržiště Simbazikita v centru města, kde v tu chvíli nakupovali hlavně ženy a děti. Nádrže plné leteckého paliva kerosinu okamžitě explodovaly. Posádka se sice zachránila v nerozbité kabině, málem však padla za oběť rozlícenému davu. Před lidmi, kteří ji chtěli lynčovat, ji musela chránit policie. Počet mrtvých byl hrozivý. Na tržišti během několika minut uhořelo nebo bylo letadlem rozdrceno nejméně 290 lidí.
Datum: 3. 7. 1988
V červenci 1988 došlo k tragického omylu amerických vojáků. V Perském zálivu sestřelili Airbus A300B2 íránského přepravce, který letěl na pravidelné lince do Dubaje. Posádka amerického křižníku Vincennes si letadlo spletla s íránskou stíhačkou, která zde často útočila na ropné konvoje. Dopravní Airbus neměl proti dvěma střelám země-vzduch šanci. Jeho trosky se zřítily do moře, zemřelo 290 lidí. Americké úřady až později uznaly, že pravděpodobně došlo k omylu. Mohl za něj prý vystresovaný velitel posádky.
Datum: 12. 8. 1985
Japonský Boeing 747SR měl potíže hned po startu z tokijského letiště. Kapitán řídící věži okamžitě hlásil, že nad letadlem nemá kontrolu a že na palubě klesl tlak. Stroj jej přestal poslouchat a po několika minutách se rozbil o vrcholek hory Osutaka. Z 524 cestujících na palubě přežili jen čtyři. Jednotky záchranářů se ke špatně přístupnému temeni hory dostaly až za několik hodin po pádu letadla. Tragédii objasnila černá skříňka: do letadla byla při technické kontrole namontována obráceně jedna zdánlivě nedůležitá součástka. Ta se během letu utrhla a přerušila i systém řízení kormidel.
Datum: 19. 8 1980
Lockheed L-1011 odstartoval 19. srpna z letiště v hlavním městě Saúdské Arábie Rijádu. Okamžitě po vzletu kapitán letadla plného muslimských poutníků hlásil kontrolní věži, že je na palubě letadla požár a že potřebuje okamžitě nouzově přistát. Přistát se pilotovi sice podařilo, ale letadlo rolovalo další dlouhé minuty po dráze. Hasiči a záchranáři za ním. Žárem zablokované dveře se podařilo otevřít až po dalších dvaceti minutách. Uvnitř bylo 301 ohořelých těl. Později se ukázalo, že požár pravděpodobně způsobil jeden z cestujících. Pokoušel se připravit večeři na přenosném plynovém vařiči.
Datum: 27. 3. 1977
Katastrofa začal výbuchem na letišti v Las Palmas. Kvůli atentátu baskických separatistů se veškerý letový provoz přesunul na malé a zastaralé letiště Los Rodeos na ostrově Tennerife.
Fotografie z leteckých neštěstí
![]() Tragédie Concordu na letišti v Paříži v červenci 2000. ![]() Havarovaný boeing na silnici v Chicagu. ![]() Nedaleko tureckého černomořského přístavu Trabzon se 26. května zřítilo ukrajinské letadlo ruské výroby Jak-42. ![]() Španělský ministr obrany Federico Trillo (vlevo) a jeho turecký kolega Vecdi Gönül (vpravo) přijeli na místo leteckého neštěstí, při kterém zahynulo 62 španělských vojáků. ![]() Hasiči hasí doutnající vrak letadla. Kanada - Boeing 747 ![]() Trosky zříceného tureckého letadla. |
|||
![]() |
Letecká neštěstí | ![]() |
|
autoři: Kristina Laboha a Richard Cacák - webdesign a grafika: Ondřej Lazar Krynek |